MH

Såg nu att jag använt gamla MH-nyckeln, orkar inte ändra det nu, det stämmer ju det mesta, fixar det i samband med att jag kikat på filmen från MHt.

Ja, i onsdags gjorde vi MH. Som jag sa till testledaren: Hunden borde få göra Mh på egen tass:) Men jag märkte att jag påverkat honom både bra & dåligt jämfört med hans egen personlighet (ja eller hur han är i vardagen).

Jag har ju varit sjuk nu i ett år ungefär, på senaste tiden mer psykiskt vilket betyder att jag i perioder tyckt att det är jobbigt med nya situationer & personer & har inte velat ha personer som jag inte känner inpå mig, detta har såklart min unge herre snappat upp & gör sitt bästa för att utvärdera alla & hålla obehöriga på avstånd, men endast med något skall, inget annat. Men han har låtit sig hanteras av domare, veterinärer & andra okända som hållt fast honom (senast på midsommar i bilen när han ville till mig hamnade han hos okänd kille som höll fast honom utan problem).

Men, jag har även en hund som litar på mig, läser av mig & som helst inte gör så mycket utan att jag visar vad eller talar om, vilket jag jobbat för direkt eller indirekt eftersom jag vill ha en pinscher som jag kan ha med mig överallt & träna med. Han bekymrar sig inte så mycket för överraskningar i livet, för han tror på att jag löser alla situationer som uppkommer, men reagerar jag negativt så agerar han, oftast genom att utvärdera om personen utgör ett hot, om den beter sig på ett underligt sätt, tex böjer sig ner över honom eller är osäker så kommer det allt som oftast ett skall.

Babbel babbel, ni vill väl bara se vilka rutor han har kryss i, men ville ge en liten bakgrund till hans MH:)

Kontakt
1a Hälsning: 4, tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt, balanserad
1b Samarbete: 4, Följer med villigt. Engagerar sig
1c Hantering: 2, undviker drar sig undan, tar ev kontakt m föraren

På a & b reagerade han som jag trott, men på c kände jag inte igen min hund, men testledaren verkade osäker & ville inte kolla tänderna även fast jag sa att det är ok, han brukar vimsa runt lite vid hantering...

Lek 1
2a Leklust: 4, leker aktivt, startar snabbt
2b Gripande: 3, griper försiktigt eller nyper i föremålet
2c Dragkamp: 1, biter ej

Här trodde jag faktiskt att han skulle kampa, jag har kämpat med hans kamplust & lek med gott resultat, men det var en leksak som inte var hans & en testledare som visat osäkerhet innan. Han har alltid varit lite för försiktig vid lek eftersom han är rädd att bita någon, skrutten.

Jakt
3a Förföljande 1: 3, startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
3a Förföljande 2: 1, startar ej.
3b Gripande 1: 2, griper ej, nosar på föremålet
3b Gripande 2: 1, nonchalerar bytet, springer ej fram

Positiv överraskning, man lurar minsann inte Kiro;)

4. Aktivitet: 4, är uppmärksam, men något orolig, vandrar runt & nosar.

Kiro låg mest ner & rullade sig, när han inte stod still, låg ner eller nosade.. Beskrivaren sa efteråt att han stressade ju inte upp sig, men måste ju ändå få en fyra eftersom han traskade runt & hittade på annat när matte var tråkig:)

Avståndslek
5a Intresse: 4, intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök.
5b Hot/agg: 1, inga skall eller morrningar
5c Nyfikenhet: 2, går fram när fig. pratar eller bollar m föremålet
5d Leklust: 1, visar inget intresse
5e Samarbete: 1, visar inget intresse

Hon som var under rocken var samma tjej som kollade chippet, jag var nervös då & han fattade väl inte direkt tycke för henne, så varför leka med henne? Men han tyckte hon var lite spännande ändå.  Reagerade väl ungefär som jag trott, han kollade in henne, sen gick han & kissade, kom till mig & tyckte jag skulle hänga på & kolla in konstiga tjejen.

Överraskning (Dumpe)
6a Rädsla: 3, gör undanmanöver utan att vända bort blicken
6b Hot/agg: 1, visar inga hotbeteenden
6c Nyfikenhet: 2, går fram när föraren sitter på huk & talar till overallen/lockar på hunden
6d Kvarstående rädsla: 1, ingen tempoväxling eller undanmanöver
6e Kvarstående intresse: 2, stannar upp & tittar på overallen vid ett tillfälle

Reagerade som jag trodde innan. Ingen större rädsla & inget intresse av att gå fram förrän jag stod där, "hallå mamma vad gör du? jasså ska vi kolla på den fåniga overallen".  Vilket visades eftersom han avreagerat efter.

Ljudkänsla
7a Rädsla: 3, gör undanmanöver utan att vända bort blicken
7b Nyfikenhet: 2, går fram när föraren sitter på huk & talar till skramlet/lockar på hunden
7c Kvarstående rädsla: 1, ingen tempoväxling eller undanmanöver
7d Kvarstående intresse: 3, stannar upp luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen

Ungefär som dumpe fast mer intresserad av att kika vad det var eftersom skramlet var nästan dolt. Men avreagerade bra.

Spöken
8a Hot/agg: 3, visar flera hotbeteenden under längre tid
8b Kontroll: Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Korta avbrott
8c Rädsla: 5, flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen
8d Nyfikenhet: 1, går fram när föraren har tagit av figs förklädnad
8e Kontakt: 1, avvisar

Här hade jag förväntat mig att han skulle reagera starkt, men kanske inte så starkt, men har nog tyvärr med mig att göra & hans vakt. Han gillade inte spökena & förstod inte varför man skulle hälsa på de superkonstiga människorna bara för att de klätt av sig kostymen, om man smyger fram i skogen förklädd till spöke kan man inte vara riktigt klok. Han skällde när de ville hälsa(vände sig om stående) varför han fick avvisar på 8e. Ska kika på filmen innan jag kommenterar mer eftersom jag stod som ett fån & inte gjorde något (vilket såklart också påverkar).

Lek 2
9a Leklust: 3, leker, startar långsamt men blir aktiv
9b Gripande: 3, griper försiktigt eller nyper i föremålet

Han lekte bra ändå, inte som han brukar men ändå. Han brukar inte vara så försiktig, men det var han ju på lek 1 med. Fick leka ett bra tag innan de sköt, så jag var helt slut & då vill inte Kiro leka med mig, han har lärt sig att när matte är trött så ska man ta det lugnt.

Skott
10: 5, Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser.

Han ville som sagt inte leka när jag var trött & så gick/travade han iväg ett par meter, sen kom han tillbaka till mig men ville inte leka men joggade med mig, men jag var för trött & de ville inte skjuta mer, himla tråkigt, men vi ska skott-träna (han är ju inte skotträdd) & tävla bruks ändå är tanken, appellen är ju inga skott, men i lägre, så vi har ett tag på oss.

Så Petra, jag tycker inte du ska vara så besviken, vi får göra en korning sen som revansch;)

Ska kika på filmen så snart som möjligt & utvärdera mer då samt skriva ner vad beskrivaren sa om honom & skriva in det i bloggen. Så mer sammanfattning av MHt då.

TACK för sällskapet på dagen D, Madde, Anna & inte minst Petra.

För övrigt så vet jag att jag har en fantastisk hund i grunden, men som jag lagt till både positivt & negativt i miljön (för det påverkar ju på ett MH när hunden är 21 månader vid provtillfället, men jag har fått tacka nej till ett MH pga att han hade en riktigt jobbig period ett par månader.

Pust, vi kämpar på. Kiro har ju fått en lillebror som han ska uppfostra, mammas flat Zeb! Bilder kommer på underbaringen.

Kommentarer
Postat av: Victor

Synd att det inte blev som du tänkt dig:(

både han och ebba verkar va väldigt lika. och så du vet så får du tyvärr inte kora när man fått 5:a på skott. Hoppas allt är bra med er. syns på mälaren

2008-06-28 @ 23:08:33
Postat av: Lena o Bella

Visst får du komma på valpterapi men det börjar bli ont om tid nu. Mån-ons går bra. Slå en pling, så kan vi bestämma.

Ha det så gott.

Postat av: Claes

Hej Fia, jättetråkigt att höra om skottet. I övrigt ser det på pappret bra ut, men pappret säger inte alltid verkligheten. Glöm inte heller att den hund du kom dit med är även den hund du kom hem med. Vem avbröt skottet? Du eller beskrivaren? Om du avbröt så får du göra om MH en gång till. Om beskrivaren avbröt så får du inte göra om MH, och som Victor säger så får du tyvärr inte göra MT då.



Värde 1 på moment 8E. Alla värden är baserade på tidsperioder. Om hunden inte går fram inom stipulerade tidsperioder eller tidsgräns så blir det t.ex etta på 8E. Det vill säga att hunden kan visst ha hälsat på spökena, men det var när tiden var ute. Det framgår inte av "pappret".



Hoppas du kryar på dig, och så tar vi nya tag på fredag för jag antar att du kommer till Stockholm på fredag? Ambra vill träffa sin underbara brorsa - och resten av släkten!

2008-06-29 @ 19:22:22
Postat av: Anette

Hej!



Säger som Claes, det är samma hund du har även efter ett MH. Visst är det tråkigt med en 5:a på skott men om Aquiro inte är skotträdd annars så spelar det inte någon roll vad som står på ett papper.

Sköt om dig!

Kramar

2008-06-29 @ 20:45:38
URL: http://egonsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback