Lydnad klass I & II

Victor frågade mig idag vilka moment vi håller på med nu. Blev lite fundersam & skrev ner alla moment i ettan & tvåan & sen vilka vi har påbörjat, tränar eller är ganska färdiga med. Jag vill inte räkna några moment som färdiga även om vissa under tränar är mer klara än andra. Jag tycker inte att jag har stressat honom alls, även om det är en stor bunt moment vi har på snurr. Både han & jag älskar lydnadsträningen.


LK I

Påbörjade:
Apportering

Tränar:
Platsliggande
Platsläggande
Ställande
Hopp över hinder
Inkallning
Linförighet
Tandvisning

Vilket innebär alla moment (8/9 där det nionde är helhetsintryck).
Alla de som är under träning går riktigt bra. Största nu är att få honom att göra flera moment utan belöning & verkligen göra hela momenten klockrent. Ska motivera med ett gäng köttbullar efter momenten, han är smart, han kommer fatta. Sen även öka störningsgraden. I dagsläget klarar han av viss störning i de flesta moment.

LK II

Påbörjade:
Apportering
Inkallning med ställande

Tränar:
Platsliggande
Fritt följ
Platsläggande
Fjärrdirigering

Vilket innebär 6/9 moment, där det nionde är helhetsintryck. Det ena som är kvar är något som känns minst lika skrämmande som apporten, början till rutan. Där kommer vi nog behöva hjälp. Framåtsändande klarar jag nog kanske att lära honom på egen hand & stanna/stå kan han ju redan, hmm. Men den där rackarns rutan, att gå rakt framåt ojoj.. Kanske jag som förstorar upp? Det andra är fritt hopp över hinder, känns inte som några större problem..

Jag är noggrann med att inte träna moment som liknar varann för mycket under samma pass. Men kan träna tex både ställande under gång & läggande under gång under samma dag. Jag börjar komma underfund med hur man lär honom & motiverar honom.

Så, alltså borde vi kunna klara oss minst upp till trean(alltså bli uppflyttade från tvåan). Sen om vi kommer kunna tävla trean vettefan, men förhoppningsvis. Största stötestenarna kommer att vara 1. jag. 2. hålla motivationen uppe genom alla moment (dvs delvis jag). 3.väder, vind & nerver, det är trots allt en känslig pinscher jag har;)

Kommentarer
Postat av: Lena o Bella

Ååååh, vad duktiga ni är :)
Snart dags för tävling då!
Kram Lena

Postat av: Anette

Vad ni är duktiga.
Jag har nyss varit och tränat Egon men idag var han inte riktigt fokuserad. Det vore kul om vi kunde träffas någongång och träna tillsammans och hjälpa varandra. Det är alltid bra att diskutera med varandra hur man ska göra m.m.
Angående träningsgruppen så har jag inte träffat dem ännu men jag hör av mig så fort jag pratat med dem.
Ha det så bra!
Kram

2007-10-01 @ 19:01:18
URL: http://egons.blogg.se
Postat av: Anette

Hej!
Vi pratade förut om hundfoder utan spannmål. Vad ger du Aquiro för foder? Tänker eventuellt byta Egons foder eftersom han bajsar ut lika mycket som han äter.
Kram

2007-10-02 @ 08:23:38
URL: http://egons.blogg.se
Postat av: Maj-Len

Kan tyvärr inte träna idag. Vi fick en tid för vaccination.

2007-10-02 @ 12:45:29
URL: http://azzra.blogg.se
Postat av: Tobbe och Josse - med Gibson

HAllå. Nej vi behöver all hjälp i frågan om kastrering vi kan få. Är ju ändå första gemensamma hund vi har! Men jag vill nog kastrera! Blir för mycket bök med att inte göra det :D
JO vi kan träffas någon dag. Skulle va jätte roligt. Så länge vi inte träffas tisdagar och torsdagar - då har husse träningar. Men annars kan vi närsom! :D .. skulle va jätte trevligt.

2007-10-03 @ 15:29:33
URL: http://pinscherngibson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback