Berg & dalar.

Ja, nu har mitt lilla monster en våg av hormoner här tror jag. Han testar inte mig på nåt annat sätt än att slå av hörseln totalt. Vilket är så otroligt frustrerande när man haft en sån underbar, följsam, kontaktsökande hund hela tiden. Men jag hoppas att det går över snart. Som sagt är det ju i perioder. Men jag skulle hellre ha en hund som testar mig genom att svara upp tex. Men nej, han stänger bara av hörseln, inte en gång har han morrat eller liknande åt mig.

 Väldigt skönt, men som sagt frustrerande med en hund som slutat lyssna bitvis. Så nu är det kontakt & följsamhet som övas, sele & långlina för det mesta. Men detta med "tonåren" kräver mer tålamod än jag har ibland kan jag erkänna. Så vi lägger mer tid på trickträning både med & utan klicker. Så att vi ska hålla oss så sams som möjligt.

Har på två dagar lyckats lära honom "rulla runt" (utan klicker, blev för mkt att hålla reda på), så med tanke på det känns det inte det minsta oroande:) Nästa trick är "buga" med hjälp av klicker. Sen får vi se, vill lära in snurra(gå ett varv runt sig själv), dansa (gå på bakbenen), sen ett gäng till. I den här takten så lär det bli ett par:)

Fick även stort bevis på att han verkligen kan sitt & ligg (jag har varit osäker på om han verkligen lyssnar på ordet eller tittar på mitt kroppsspråk) Men här om dagen då jag skulle åka & handla så lät han i sovrummet innan jag ens gått, så jag satte in honom i buren, han lät fortf så jag gick fram & kikade genom nyckelhålet, han stod upp & viftade på svansen. Då sa jag sitt, hunden sätter sig ner. Sen ligg, hunden lägger sig på en gång. Underbara lilla kotte:)

Så visst kan han. & visst kan jag. Men vi passar nog varann lite för bra ibland. Då går vi inte ihop. Men när värsta hormontopparna är över, jag har bil igen (har dåligt samvete för att jag inte kan åka ut i skogen varje dag som förut) & vi kan ta oss ut till klubben, då jäklar får man passa sig för oss;)

Just det, Aquiro åkte buss för första gången i sitt liv i lördags (skäms på mig!), det gick som en dans:) Han är så enkel att ha att göra med trots allt, går med på det mesta bara matte är med;)

Kommentarer
Postat av: Maj-Len

Hoppas det gick bra igår så att du hittade en bra bil.
Vi syns på Lördag : )
Kram

Postat av: Daffy

Hej!
Vad kul att hitta hit och läsa om fler pinscherägare som tränar lydnad! När du beskriver Aquiro så är det precis som om du beskriver Calle, han har heller aldrig testat matte eller husse genom att sätta sig upp mot oss däremot retar han gallfeber på oss genom att stänga av hörseln..
Kul idé att säga vissa kommandon bakom stängd dörr, det om något måste väl bevisa om hunden kan skilja på ex sitt och ligg. Måste testa det själv. :D
Lycka till med lillpojken!
/daffy med pinschern Calle

2007-05-25 @ 10:58:26
URL: http://www.teamvlajkis.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback