Träning & lek

Började med koppelträningen igår. Kan tyckas något lite sent, men han hade knappt ett halsband på sig innan 4 månaders ålder & går allt som oftast lös nu med. Men eftersom vi bor i ett villaområde så måste han ju gå kopplad ibland. Han brukar inte dra så mkt & just koppelträningen tar ju inte så lång tid, den kräver bara massa tålamod, åtminstone på det sättet jag gör:)

Har helt enkelt gjort så att jag stannat varje gång kopplet blir spänt, så att han kopplar ihop "tryck" runt halsen med att man står stilla vilket är förbenat tråkigt.
Han är en smart liten skit & har redan förstått att man tar kontakt med matte & ser till att kopplet håller sig slakt. Men det är ju bara andra dagen idag & jag räknar med att det tar max en vecka, beroende på hur mitt tålamod håller i sig (alltså om jag struntar i att stanna eller släpper honom lös istället)...

I helgen var vi & hälsade på en kompis till mig, hennes sambo & alla deras djur. Fyra hundar, två stora vuxna (en blandis mellan rottis & golden, jäättestor) sen en valp som är stor han med & slutligen en liten chihuahua. Sen finna även 7 hästar & ett stort gäng katter i huset & på gården. Lille plutten var så himla duktig, lekte jättebra med hundarna & katterna var han kanon med. Han var även in i hästhagen & är inte det minsta rädd för hästarna. Kanske lite väl orädd nästan. Men trasslade in sig i elstängslet litegrann & fick en stöt :( Men han reagerade inte så mycket ändå & kom till mig för stöd, jag sa bara jaja, det var ingen fara, sen så var han sig själv igen..

Igår var vi på promenad med en gigantisk valp, kommer inte ihåg vad rasen heter nu, men den är ur grupp 2 iaf.. Stor som ett as & bara 6,5 månader. Så det blev mycket härj, men de lekte bra ihop.

Har börjat få in rutin på riktigt nu med att sitta & vänta på olika ställen, innan man får gå in, ut ur bilen, bara allmänt sitta still & vänta osv. Han är så duktig. Han är kontaktsökande & följsam vilket glädjer mig, förmodligen är det en kombination av hans gener & min träning när han var valp, lite credit måste ju jag få;)

Ser fram emot söndagen med valpträff & träning. Innan dess har jag tänkt att klicka lite föremålsintresse & kanske något mer. Det är vår & jag är peppad med träningen, har ju mer tid nu till lillknodden.

Just det, han har även hoppat sina första agilityhinder, ett minihinder & ett jättelågt däck. Han verkade tycka det var roligt & klättrar gärna på stenar, stubbar osv i lagom höjd & svårighet. Bra för självförtroendet:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback