Gott & blandat

Var nere en sväng till Kajen (Fik & butik) vid hamnen i ehm torsdags var det, undertiden jag väntade på mitt sällskap så passade jag på att träna med Aquiro (vad annars?;)) Såg en hund närma sig en bit bort & en kortare stolpe som såg hållbar ut mitt på en gräsmatta, perfekt. Satte fast min hund i den (tror inte han märkte nåt) & satte honom ner. Gick ett par meter bort & så bidde det kvarsittning. Han fick sitta tills hunden passerat, han satt som fastskruvad, min underbara hund! Sen när den andra hunden gått förbi så fick han ligga ner tills jag var redo att öva kontakt när vi förföljde den svarta cockern. Han var duktig även då:)

Valpträff i söndags, som med tanke på hur sliten jag var gick väldigt bra. Framåt slutet kunde jag ha honom lös utan att han sprang fram till de andra & låg/satt kvar fint, inkallningarna satt som berg osv:) Men i början av träningspasset var det mer eller mindre ett monster jag hade med mig (läs: jag var så seg så han passade på att utnyttja det). Hälsaövningen gick mindre bra & även första gångerna på godisburken. Det ska vi öva på. Han lyssnar ju annars på mitt "app-app" men i söndags verkade det bortblåst & all kontakt försvunnen. Även rapportövningen gick ganska kasst, den som brukar gå så bra. Som tur är kom kontakten & fokus tillbaka efter en stund, ungefär samtidigt som jag skärpte mig, konstigt;)

Igår hade jag tvättid & vad gör man då om inte tränar hund;) Gav mig fan på att han skulle kunna gå lös ett helt varv runt vårat "spår" uppe i backen, utan att tappa fokus helt (som han gör ibland) & minsann, det gick, han var superduktig. Någonting har helt klart hänt nu i hans "utveckling", den följsamma, kontaktsökande, känsliga & uppmärksamma hund som jag en gång hade börjar så sakteligen komma tillbaka:) Men än ska jag inte ropa hej, slyngeltiden är på intet sätt förbi..

Höll på att tappa hakan när vi gjorde en av våra dagliga "hämta pinnen", han kom in, satte sig framför mig & höll kvar (!!) pinnen i nån sekund, snacka om tokberöm & godisregn:) Så skönt att vi kommer nån vart igen, på riktigt. Hans föremålsintresse ökar för varje dag (beror förhoppningsvis delvis på att vi kämpat lite med det) & kottarna i öronen verkar åtminstone för tillfället lämna lite plats för ljud att komma in i öronen:)


Kommentarer
Postat av: Kennelmamma Petra

Vad härligt, målande du skriver Sofia!
.
Ja, det är inte lätt alla gånger med en ung, hormonstinn hane... Men jag tycker allt som oftast att du klarar det med bravur! Se bara på det fantastiska resultatet som lyser igenom allt som oftast! Vilka toppen övnigar du hittade på. Ni är SÅÅÅ duktiga! =)
.
Var rädda om er och ha det bäst!
.
Bamsekram, Petra
.
PS. Tack själv för senast! DS.

Postat av: Carola

Hej svejs.. Ja visst är vovvarna duktiga när dom själva vill? hihi Nä skämt o sido. Han är för härlig din älskling.. :) Hopppas vi ses snart igen..
kramis Carola o Ambra

2007-06-28 @ 00:12:26
URL: http://www.ambra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback