Underbara hundar

Nu har det varit både jul & nyår. Jag är så oerhört stolt över mina killar.
Skrev ett jättelångt inlägg här i mellandagarna som bara försvann, det gick iaf ut på att Xerox är fantastisk;)

Xerox har ju varit med om två överfall av män (män som överfallit den som varit på promenad m Xerox). Vilket i sig gjort honom extra misstänksam mot främmande karlar, det har dessutom inte blivit bättre av att han haft sin skada.

Men, nu är han smärtfri & jag har på allvar börjat träna kontakt & även hantering med främmande män inblandade. Nu har han träffat på 3 av mina killkompisar & 1 av mammas. Första av mina killkompisar som han träffade var bara kontakt, Xerox sökte själv kontakt när min kompis satte sig ner för att hälsa på Aquiro. Snabb hälsning, sen var det bra, sen tog Xerox själv kontakt ett par gånger, denna kompis skulle in till oss & hälsa på, jag satte Xerox utanför, min kompis gick in, inga problem.

Nästa kompis träffade vi utomhus på ett ställe vi brukar promenera på nästan varje dag efter jobbet. Samma sak här, snabb hälsning & koll, sen neutral. Det som var riktigt roligt den här gången var att min kompis fick syn på en gren & sa, nu ska vi leka Xerox, jag skrattade & sa, ja prova det du. Men Xerox lekte med honom & han fick ta pinnen av honom osv, helt underbart att se:)

Sen var det mammas kompis, en stor karl som inte är spec van med hundar, även där snabb hälsning från Xerox & mannen klappade även på Xerox, framåtlutad & på huvudet, utan minsta problem.

Nu senast var det en vän till mig som först åkte med i bilen(han körde), då la Xerox huvudet på hans arm. Sen var han hemma hos oss(mig & mamma) då satt vi i soffan, jag, min kompis & hundarna, då klättrar Xerox över mig för att lägga sig i min kompis knä & vill bli klappad.. Båda hundarna var helt avslappnade i hans sällskap & verkade verkligen tycka om honom. Hm, den här killen kanske man borde satsa på?:)

Jag är  väldigt stolt över min hund som efter två överfall & smärta under lång tid fortfarande är öppen, kontaktsökande & vänlig. Men, man får inte glömma att han har stor skärpa & försvarslust. Han är dessutom signalkänslig & det får man inte heller glömma.
Jag har också fått jobba med mig själv, för det beror väldigt mkt på hur jag uppträder & känner hur Xerox reagerar, har även lärt mig att läsa av Xerox, känner honom väl nu & kan hans kroppsspråk. Så (ramla inte av stolen nu Petra) jag är stolt över mig själv också:)

Just det, Nyår var det ju jag skulle skriva om:) Det firades lugnt ute i Skerike hos en nära vän, vi var bara 3 st när hennes syster+pojkvän åkte in till stan. Sen var ju hundarna med såklart, både mina två & deras snart 8 år gamla tik. Tyvärr kunde inte Xerox & Frida hålla sams, så de fick vara i olika rum, turas om att vara inne vid oss. De har gått bra ihop förut, men det var ett bra tag sen de sågs & Xerox är ju vaktig om Aquiro, så det var lika bra att hålla de separerade inomhus (ute var allt frid & fröjd). Det skjöts raketer inne i stan såklart, vilket lät lagom mkt där ute på landet, men vid 12-slaget härjade både grannarna & mina kompisar med raketer(jag satt inne & mös med hundarna). Men jag vet inte om det är något fel på mina hundar, men Aquiro låg & toksov bredvid mig mitt i värsta smällandet & Xerox var lugn som en filbunke. Underbara hundar.

Något som jag slarvat lite med nu är ensamhetsträningen, tror jag.. iaf på jobbet(kan bero på att jag inte jobbat så mkt?). Hemma kan jag duscha & vara kvar inne på toaletten extra länge utan problem, kan lämna hundarna i bilen iaf 15min utan problem också. Aquiro blir mindre & mindre igel hemma i lgnheten, skönt. Men jag flyttar ju snart & då är han så illa tvungen att kunna vara ensam så att jag kan handla osv, är nog därför jag är oroad över ensamhetsträningen.

Just det, träffade MajLen, Ellinor, Wilma & Azzra här & var på promenad, det var underbart att få se sina hundar så lyckliga. Hoppas att vi kan hålla det så att vi ses en gång i veckan:)

Kommentarer
Postat av: Maj-Len

Vad skönt att hundarna var coola på nyårsafton.

Wilma tyckte inte det var så kul på 12 slaget. Hon var lugn men satt inne i en garderob. Azzra låg mest och sov. : )

Postat av: Anonym

Underbart med långa inlägg :) Särskilt när du Sofia skriver så förnuftigt... ;)

UNderbart att A tog helgerna och fyrverkerieländet mer ro. Det var ju en hel del av den varan i Vås har jag hört.

Längtar så efter att få rå om lillkillen!

*KRAM*

2007-01-04 @ 23:04:57
URL: http://www.moudi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback