Gamla inlägg från gamla bloggen

17/1-2005

Idag har vi varit ute med våra träningskompisar Helena och hennes två hundar. Först lite promenad sen lek(ja, hundarna verkade eg vilja träna eftersom de bara var runt oss)
Så vi tränade.
Fritt följ, jääätteduktig:) Och ställande under gång(med störning, en av helenas hundar for omkring Xerox men han stod stilla och ignorerade henne när hon for runt honom vid inkallningen), inkallning med ställande som gick jättebra. Provade även sättande under gång, men där får vi finslipa på vad SITT betyder haha. Säger nog "sätt dig" för ofta =P Men alldeles ypperligt att träna snabba sitt & ligg inne med klicker!:) Ska låna en klickerbok så jag gör helt rätt bara...
Märktes att vi inte tränat på ett tag för han blev tröttt(!) Så då blev det mer lek och mindre träning på slutet, det var uppskattat:) Sen fick hundarna leka med varandra igen och nu var det lite mer fart=)
Sen när vi kom hem (här är det fullt ös;)) så tänkte jag träna lite kloklippning, så jag la honom upp&ner i mitt knä, tills han slappnade av(tog 1/2 sek) sen tog jag fram klotången så han fick se den, höll kvar honom lugnt tills han slappnade av, sen tog jag den närmare, väntade tills han slappnade av osv, tillslut var jag alldeles vid klon då låtsasklippte jag i luften tills han slappnade av, då fick han godis och leka lite. Slut på kloklippningsträningen för idag, jag är nöjd=)

Verkar vara mindre intressanta löptikar nu för han är mer lyhörd. Skönt.
Nej nu ska vi äta innan det blir mys i soffan.


22/1-2006

Jag har börjat så smått med klickerträningen.
Började med att klicka in honom igen. (Petra har redan gjort det så han förstod mkt snabbt vad det hanlade om).
Sen så började jag belöna ett naturligt beteende som han gör relativt ofta för att få honom att förstå att det lönar sig att göra saker:)
Jag valde "bugningen" som han gör när han går upp efter att ha vilat.
Det har vi tränat nu ett par gånger och nu räcker det med att jag tar fram klickern så börjar han vifta på svansen=) Det är så roligt att se!
Och han verkar dessutom ha förstått vad jag vill, att "buga" = klick = godis :)
Så jag tror bestämt att vid nästa träningstillfälle ska jag lägga in kommandot. Men vi får se.
Sen så är det bara min och kanske lite Xerox fantasi som sätter gränserna för vad han kan lära sig:) Men vi ska nog mest försöka hålla oss till lydnadsmomenten.. Men om jag känner mig själv rätt (& Xerox) så kommer det nog bli endel lustiga tricks också;)

25/2-2006

Tänkte uppdatera lite hur det går för oss.
Vi har haft en jobbig period med lite trubbel. Xerox har varit trotsig, jag har haft ont och varit stressad osv. Men nu har det äntligen vänt. Jag har fått medicin och alltså mer ork att göra saker. Och det känner såklart Xerox och blir sitt bättre jag;)

Jag har börjat lära honom ett nytt "trick", i brist på annat är kommandot "voff" och då ska han låtsasfånga luft, slå ihop käkarna runt ingenting alltså. Han fattar så snabbt! Men det tar ett tag innan det sitter. Så nu kan han vandra, buga & snart "voff". Han älskar verkligen klickerträningen=)

Sen så fick jag en glad överraskning igår när jag la ut ett rakt godisspår (var längesen nu) och han spårade rakt! Det har han inte gjort förut. Jättekul att se. Gjorde bara två kortare spår, men med ganska långt mellan godiset. Men han var jätteduktig och klarade det galant, hoppas det håller i sig.

Idag har han varit med mig utomhus i det fina vädret hela dagen, han somnade redan i bilen påväg hem och nu ligger han utslagen i soffan:) Jag har börjat slappna av igen och har honom mer och mer lös och det funkar bra. Jag känner inte att jag behöver ha koll på honom hela tiden i stallet tex, jag vet att han håller sig i närheten och sen kommer han och kollar till mig då & då och ibland så ropar jag på honom och då kommer han.
Hundmötena går mkt bättre, men det beror fortf endel på vilken hund vi möter. Häromdagen mötte vi en amstaff i slakt koppel på en cykelbana och det gick som en dans, men vi har även mött en collie som han blev lite sur på så jag vet inte. Men nu var det ett litet tag sen han verkligen fick leka med nångon annan hund, fast han har inte varit så värst intresserad, leker inte matte så leker inte Xerox;)

Han har fått följa med mig till jobbet, men får tyvärr inte komma in pga allergi, men han funkar kanon att ligga i bilen. Då har jag dessutom mer tid på lunchen & raster då jag slipper åka hem. Jag hoppas att han ska få följa med in på jobbet i framtiden då han som är "allergisk" själv har hund, så jag tänkte att man kunde prova lite försiktigt.

Vi ser fram emot viltspårskursen väldigt mycket. Ska bli roligt att se hur Xerox klarar det. Jag tror att det kommer gå fint och hoppas på dämpad jaktlust. Men sålänge han får sin aktivering så märks den inte så mkt. Därför hoppas jag att jag får vara smärtfri. Men mer ljus nu på våren kommer nog göra sitt det med:)

Nej nu ska jag också gosa ner mig i soffan.
Det var allt just nu.


2/3-2006

Igår var vi på en riktig långpromenad med Petra och Vera. Riktigt mysigt!
Xerox var helt slut när vi kom hem(och jag med för den delen). Han var helt otroligt duktig hela promenaden, gick lös i princip hela tiden och brydde sig inte om andra hundar (vi hade visserligen hjälp av Vera, men mitt självförtroende behövde det) Han visade sin allra bästa sida, tur det så inte Petra behöver ångra sig =P

Idag har han varit med mig hela dagen. Vi åkte tåg till Sthlm på fm, han låg och vilade nästan hela vägen (ett tag på rygg i mitt knä, vaddå avslappnad?). Han fick mycket beröm och det kom fram en hel del människor och frågade om honom. Kul. Men tur att det inte blir så ofta ändå..

Jag skulle träffa kompisar för att göra grupparbete på T-centralen. Hade med mig filt som han kunde ligga på och han var jätteduktig trots massa duvor som spatserade bara någon meter framför nosen, han är verkligen helcool, somnade där på fiket på t-centralen, lugn som en filbunke. Sen efter ca 2 h åkte vi hem igen, men tåget var lite trasigt (läskigt) så vi blev minst 45 min sena hem till Västerås. Pust. Men Xerox tog det med ro och vilade och tittade ut genom fönstret om vartannat.
Jag hade tänkt ta en längre promenad här i krokarna när vi kom hem, men med vädret och en helt slutkörd hund så skippade vi det, det blev lite bus i snön utanför istället. Xerox ligger nu utslagen i sängen (ja jag vet, dödsstraff;)) Men han har varit så himla duktig nu igår och idag så det förtjänar han. Han vet om att han bara får ligga där för att jag är så snäll:)

Så idag blir det nog latmaskande för vår del. Men vi kommer igen=)

28/8-2006

Här kommer någon sorts sammanfattning av de senaste hm 5 månaderna(tror jag det är)
Vi har nu haft Xerox i ca 10 månader, han har varit kastrerad i 3, snart 4 av dom, under denna tid har vi fått lära känna en underbar hund. Om än så otroligt speciell.

Vi har kämpat med kloklippning, vardagslydnad, tävlingslydnad mm mm. Nu känns det superbra, vi tränar inför tävling minst en gång i veckan på klubben(anmäld till tävling den 24 september). Någon sorts aktivering på min lunch & många långa härliga promenader. Vi har även planer på att börja med viltspår, nu när vi har en klöv & allt:) Xerox har skaffat sig en tjej som han tycker mycket om, en liten dvärgpinscher:) Efter kastreringen har han blivit som en valp på nytt & ännu tydligare i sitt kroppsspråk & mer "känslig", fast på ett bra sätt. Han visar tydligt vad han tycker om allt & alla. Han älskar agility & vi ska därför träna det mer på allvar, för att förhoppningsvis tävla nästa vår/sommar. Vi har också bestämt oss för att skaffa en till pinscher, så nu återstår bara att hitta en trevlig kombination:)

Vi har övat en del på att inte jaga harar, det har gått ut på att Xerox ska söka kontakt med mig & gå ordentligt när han/jag ser en hare, vi hade tills idag bara tränat med koppel. Att min träning lönat sig fick jag bevis på idag när en hare rusade iväg bara någon meter från Xerox, han drog visserligen iväg, men bara ca 20-30m, jag visslade & ropade på honom(som en vanlig inkallning) då stannade han & vände på en gång & kom mot mig i full fart, jag är så stolt över honom:)

I helgen var det Mälarpinschern & vi var där igår söndag, det var riktigt trevligt. Såg många snygga pinschrar, både dvärg & mellan & extra roligt var det att få se Xerox pappa på riktigt:)
Det fotades även en hel del & vad jag såg i kameran blev det några riktigt bra bilder. Snyggingen Xerox gör sig så bra på bild:) Han skötte sig väldigt bra, förutom att han verkade ogilla ett par pinschrar & talade om det(två eller tre st tror jag det var), men man kan ju inte tycka om alla. Vi släppte våra hundar lösa i skidbacken en liten bit från ringarna så de fick busa av sig ett par gånger under dagen, det var uppskattat. Men jag är förvånad att inte fler gick omkring med sina vovvar. Alla tre hundarna hoppade in i bilen & somnade på stört efter 10h hemifrån.

Nej nu får det räcka för denna gång:)

/Fia & Xerox


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback