Lägesrapport

Nu har jag satt igång ensamhetsträningen på riktigt, eftersom jag kommer bo helt ensam snart så måste de ju kunna vara ensamma så att jag iaf hinner handla;) Just nu har jag stor hjälp av min underbara mamma som hundarna tycker väldigt mkt om.

På jobbet är han med mig när jag traskar omkring, i sin valphage eller instängd i buren, beroende på vad Aquiro gör, var jag är & hur länge jag blir borta. I nuläget kan jag vara borta ca 5-10min utan ett knyst från lillskiten, sen börjar han låta, men stressar inte upp sig. Han är ju så säker i sig själv & trygg i de miljöer jag lämnar honom. Har även lämnat honom någon eller några minuter i buren i bilen, men då oftast med Xerox som sällskap. Han älskar att åka bil & somnar nästan alltid på en gång, eller håller sig åtminstone lugn(med enstaka undantag).

När jag sätter ner honom i valphagen visar han tydligt när han vill ut, upp i knät, ha mat osv. Tar jag inte upp honom i knät även om han vill kan han pipa lite, men är han trött går han & lägger sig i buren & är han busig så leker han lite med sin tross, benet eller jagar svansen;)

Hemma om jag står & diskar så har jag båda hundarna liggandes/sittandes på golvet bakom mig:) Riktiga mamma-grisar har de blivit båda två, jag fattar ingenting, men kul är det:)

Har ibland lite dåligt samvete över att jag inte hinner med Xerox på samma sätt längre, men han får en stunds mental aktivering med tricks &/eller lydnadsövningar varje dag iaf. Får gå lös på jobbet & han leker ju endel med Aquiro, så det kanske inte är såå synd om honom ändå, han överlever nog tills Aquiro inte tar fullt så mkt tid längre. 

Aquiros rumsrenhet går kanon för tillfället, jag har lärt mig när han behöver gå ut & han vet att man inte gör ifrån sig inne:) Hade en period då han hade fått för sig att man skulle kissa i bädden (skum hund), men det har gått över nu.

Har börjat klicka in lillskiten nu, passar på att göra det när mamma är ute med Xerox, för han blir ju tokig om han hör klickern.. Så snart är han ordentligt inklickad:)
De kommandon han kan hittills är sitt, vänta, varsågod. Har inte lagt in något nej än & kommer nog inte göra det. Använder ett app-app eller ett morr, det förstår båda hundarna bättre, behöver inte "ta i" nåt spec då heller.
Har börjat med ligg litegrann, har väl tänkt att klicka det sen. & börja med andra småtrick som ska klickas, herrn är ju så svag för godis, så svårmotiverad är han ju inte;) Det svåra med klickerträningen är att den hunden jag inte tränar med måste vara så att den inte hör, iaf Xerox, han älskar klickerträningen & höll på att förgås nästan när han blev instängd i ett annat rum & hörde klickern...

Nej nog med babbel! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Halloj,

Jag ÄLSKAR ditt "babbel", så för mig får du gjärna fortsätta, det är underbart att läsa om mina favoritkillar (på fyra ben)!

Ska du flytta? Vad tråkigt, det måste kännas tungt? Tur att du har dina underbara killa i vått och tort!

Nu har även Azzra en blogg: www.azzra.blogg.se =)


Var Rädda om Er och ha det Bäst!


Bamsekramar, Petra

2006-12-17 @ 14:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback