Äntligen!

Var & tränade med Åsa & hennes hundar, hon har ju också en valp i samma ålder som Midas, så när vi tränar brukar vi först köra lite med de små odågorna & att de får busa av sig så de håller sig hyffsat lugna när vi kör med de stora:) Midas var duktig som vanligt & Åsa peppar mig att köra bruks med honom, vore vääldigt roligt, han har sån kamplust, kontakt, följsamhet osv han är en brukshund i pytteformat verkligen.

In med Midas i bilen & så ut med Kiro, hade inga högre förväntningar på honom, tänkte mest gå ut på plan & ha kul, ja, vi tränade lydnad! :) Var längesen, men jag har fått tillbaka suget på det & tydligen Kiro med, han var glad, villig att arbeta & hade verkligen roligt! Körde fritt följ, ställande (tydligen snyggt:)), la honom ner i det blöta gräset, inkallning (ojoj, måste verkligen öva på våra ingångar) & så hopp fr Lk1. Körde bara med extern belöning & han fick inget om han inte gjorde bra ifrån sig, han blev lite frustrerad (visade han bla genom att gå till åsa & försöka får godis från henne ist) men fortsatte att jobba på!

Att kastrera honom är det bästa jag gjort, även om det kommit med mer osäkerhet så har jag så mycket mer hund att jobba MED på plan, inte som ska gå & nosa, kolla om det där var en tik osv.. Det syns & märks även på honom att han slipper konflikten om han ska lyssna på mig eller om han ska nosa efter tikar tex. Jag har fått tillbaka min hund & den hunden som jag format! Så härligt:) Sen kommer det säkert komma tillbaka att han är låg på plan & vaktar massa & alla andra problem vi har, men just idag har vi inga problem alls ;)

Gick en 30-40min promenad med dom efter träningspasset så de fick härja lite & nosa, springa osv, vilket de uppskattade mycket, men jag har nu två hundar att bada, för de skulle ner i svartån & dricka, kika på änder & undersöka.. Mindre mysigt, men det var dags för ett bad ändå:)

På lördag ska vi kika på lydnadstävling på Skultuna BK, får hoppas att vi blir ännu mer peppade att träna lydnad då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback