Dags att uppdatera

Har varit dålig på att uppdatera bloggen på ett tag nu, det beror delvis på att vi tränat mycket. & sen på att jag varit dålig senaste tiden & inte kunnat sitta framför datorn så mycket, utan lagt min ork på vardagen & Krio såklart.

Det har blivit mycket agility, men även spår. Han är så himla duktig min lill-kille, men besvärlig med, han har en fixering med att nosa efter tikar & har då svårt att fokusera, även på sånt som är superskoj, det enda som han verkligen kan fokusera på är spår & uppletande, då är ju nosen redan upptagen:)
& jag har varit för snäll, eller låtit honom komma undan med att nosa på plan tex, ajja bajja. Så nu är det en konsekvent & roooolig matte som tränar.

Vi övar vidare på hinder i agilityn & nu är det bara balanshindret, slalom & gungbrädan som inte sitter. Sen behöver vi gå en kurs så jag kan lära mig att handla honom. Men körde en bana på nån träning för ett litet tag sen & när det funkar så är han grym!

Skulle ju egentligen tävlat i apellen i spår på KM men pga hans överdrivna intresse för flickorna & att alla moment inte sitter ordentligt så struntade vi i det. Men vi var på plats & jag var figurant på söket, skoj! Så vi kommer nog börja lite smått med sök också, eller rapport, vilket han verkar tycka är roligast:)

Sen tänkte jag komma igång med lite trickträning igen, jag gillar ju själva inlärningen bäst egentligen & han kan alldeles för få trick enligt mig:)
Hands up-han gör "vågen" sittandes, ett riktigt partytrick;)
Rulla runt-men det vill han bara göra på gräs eller annat mjukt underlag
Buga-ner med framdelen, upp med baken
Puss-man får en puss/dutt med nosen på munnen oavsett om man sitter eller står
Plats-tänkt att användas i tävlings-sammanhang, men får se, han lägger ner hakan i marken när han ligger

Hm.. är nog de han kan, som jag räknar som tricks.. Sen kan han ju smidiga vardagskommandon som "sida" då ska han byta sida av trottoaren/vägen. Oftast så han går på samma sida som mig. Sen "gå runt" som från början var för stolpar o.dyl. men som nu funkar på folk, hundar, staket, bord osv. Ett för mig tydligt bevis på att pinschrar är smarta, jag har nämligen bara lärt honom att gå runt stolpar, i koppel, men nu funkar det som sagt i andra situationer, utan koppel & med andra referenser. Imponerande tycker jag i alla fall:)

Återkommer med nya trick, men idag håller han på att lära sig vandra, gå på bakbenen helt enkelt.

Sen kommer det de närmaste åtta veckorna att dyka upp spännande saker i vår vardag.. Får skriva mer om det när jag vet mer helt enkelt:)

Så, en liten uppdatering i alla fall:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback