Apport & kontakt

Äntligen har vi börjat med apporteringen! Min stora stötesten, jag & bara jag som varit problemet. Men nu med en liten träningsgrupp på tre pers innehållande en duktig tränare så ska vi komma tillrätta med det här. Han förespråkar klicker & vi kommer att börja med själva apporteringen för att sen lära in det nya momentet i ettan (sitta bredvid föraren & hålla apporten i 5sek).

Jag kastar iväg apporten utan att säga något & klickar när han springer fram, sen ökar jag kraven på vad han ska göra, väntar alltså längre & längre innan jag klickar. Att han var ordentligt inklickad märktes då han vänder tillbaka på en femöring när jag klickar:)

Sen har vi fått två andra övningar, klicka vid bra position & full kontakt vid fortgående & sen en kontaktövning, hålla ögonkontakten när jag för en godis/leksak från framför ansiktet ut till full armlängd åt nåt håll. Funkar kanon med båda dessa! Sen ska jag introducera kong, måste bara köpa en, tills dess kör vi vissa träningspass med tross, funkar kanon, inte trodde jag att man kunde få upp så mkt motivation i en pinscher (min pinscher) men en leksak:)
Men beror nog delvis på att han tycker om träningen så mycket:)

Nej snart åka hem & gå promenad med hundarna, går nog för dagen. Är ju så fint väder!

Kommentarer
Postat av: Kennelmamma Petra

Vad roligt att läsa om er träning! Ni är SÅ DUKTIGA! Kennelmamma är så stolt och nöjd, så du kan aldrig ana...!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback