Mälarpinschern

I fredags var det då dags för Mälarn. Riktigt roligt att träffa alla & se så många fina pinschrar! Tyvärr blev vår kamera lämnad hemma så det blir bara text.. Men såg många andra med kamera så det dyker säkert upp bilder på andra håll:)

Kiro & jag är inte utställningstyperna, vi känner oss mer hemma på en appellplan & helt bortkomna i en utställningsring om jag ska vara ärlig, men vi gör så gott vi kan. Min lillkille är ju dessutom tränad att sitta fint & söka kontakt, men vi får väl öva på att i utställningskoppel så STÅR man:)

Nåja, vi kopplade sent att vi skulle in i ringen & kastade oss in på rätt plats, han ville inte riktigt stå fint utan hellre klänga på mig.. Men tror att han stod hyffsat när domaren kikade åtminstone.
Sen skulle vi springa runt, som "vanligt" när vi ska ta oss runt i ringen så springer han som en padda, han har så fina steg & ser så otroligt snygg ut när han springer i vanliga fall, men vi har inte riktigt greppat hur man ska se bra ut i ringen.
När det var dags för hanteringen så satte han sig på domarens fötter när hon skulle kolla tänderna, hon var ganska noga & kika på tänderna vilket inte är några problem alls för Kiro, vilket efteråt fick mig att bli upprörd över tl på MHt, som inte ens ville kolla tänderna, fast jag sa att det är okej.. Bara att han inte står blick stilla vid hantering om jag inte håller i honom & dessutom en osäker testledare..
När jag skulle ställa upp honom för bedömning så la han sig ner, haha, nog för att det var varmt men lilla plutten, jag kunde inte annat än le över min underbara hund. Han kan konsten att charma sin matte & husse.

Så till kritiken:
"Good bones. Good head. Correct eyes and ears. Good neck. A bit too straight angulation of quarters. A bit lack of chest. Elbows should be more stabile. Too short steps in movement."
Vi kom ut med ett rött band=very good
Snyggaste brorsan Amigo fick däremot ett rosa band!

Jag är väldigt nöjd, speciellt över att han var så avslappnad(förutom när vi skulle springa). Hade honom lös i tältet & på området vid ett par tillfällen & han vilade när det inte hände något, inte något ovanligt, men han har ju haft en jobbig period med psykiska könsmognaden, men nu är min Aquiro tillbaka, äntligen!

Vi ska väl försöka vara med på någon mer utställning här under sommaren/hösten. Annars är det spårtävling i höst som gäller..

Kommentarer
Postat av: Maj-Len

Lite kort från fredagen på hemsidan.

Hoppas du får en bra vecka!

Kram

Postat av: Anette

Vad kul att han skötte sig bra på utställningen. Det är likadant med mig och Egon, vi trivs bäst på appellplan men visst är det kul att ställa ut ibland.

Vi siktar väl mot appellspår, eller hur?



Kram

2008-07-07 @ 14:12:01
URL: http://egonsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback