Valpträff/träning

I söndags hade vi då det tredje (eller är det fjärde?) tillfället som vi sågs. Det var lika roligt & lärorikt som vanligt:)
Denna gång ännu roligare än vanligt, tråkigt bara att inte Viktor & lilla Ebba kunde vara med..
Men Amigo med matte & husse var med, det var jätteroligt & speciellt att träffa Aquiros enda bror för första gången sen de var 8 veckor, de är faktiskt lika, både till utseendet & delvis till sättet. Men jag är mer än helt övertygad om att Petra ledde in mig på helt rätt valp, hon kan sina saker, men det var ju inget nytt;) Sen visade sig ju även Petras nya guldklimp Grace, en sån underbar liten varelse! Hon kan nog bli något riktigt stort, verkligen tuff & social!

Det blev mest prat & promenad för oss tvåbenta & bus & härj för de fyrbenta, men även bra avslappningsträning när vi glufsade mackor & fika:) Men vi tog ett litet pass ute med sitta/ligga kvar & kontaktövning med alla kullsyskonen runt omkring. Sen en kombinerad inkallningsövning & början till budföring/rapport. Hursom så var Aquiro helt slut när dagen var slut.

I den övriga träningen så håller jag på med föremålsintresset, uppletande osv, vill att han ska förstå vad han ska göra, det går väl sådär. Något som går mycket bättre är kommandot stanna. Har även börjat med att få till korrekta sättanden vid fot & mer & mer "ordentligt" (friare fot). Han får gå mycket lös, vilket funkar kanon. Även om hormonerna börjar märkas ordentligt. Han går alltid bakom mig igenom dörrar & jag tänkte utnyttja det & lära honom kommandot "bakom". Har börjat med att öka hans självförtroende genom att han får träna sin balans mm genom att klättra på stock & sten. Han verkar tycka att det är riktigt roligt, även att gå igenom tunnlar & liknande som man kan hitta ute. Vi övar även på att vistas i nya miljöer, bland mycket hundar, katter, folk osv. Samtidigt som vi fösöker ta det lugnt då det är en känslig period.

Han har däremot inga tendenser att morra eller liknande mot mig, det verkar vara väldigt självklart att jag är ledaren. Behöver väldigt sällan ryta i ordentligt. Räcker oftast med ett app-app, jätteskönt:) Han verkar dock vara inne i en pipig & ganska mammig period, men det har ju sina orsaker. Hoppas på att det går över snart.

Nej nu får det räcka med text för nu. Hoppas att det inte blev för rörigt, känner mig lite rörig nu;)

Kommentarer
Postat av: Maj-Len

Halloj!
Tack för sällskapet idag !
Du lördagen ser mörk ut, hoppas du hittar en lösning.
Vi får höras av så det blir flera promenader :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback